I thought I would do this update every week and I already fell behind! What a shame. But I was very busy. I will nevertheless note a bit of what I've been doing.
毎週、記事を書こうとしても、もうサボってしまいました(笑)。でも諦めていなません!ただ忙しかったです…今月の出来事について書きましょう。
My dwarf sunflowers haven't been blooming, so I moved them to a windowsill that gets more sun.
ミニひまわりがなかなか咲かなかったので日光をよく受ける窓の桟に移動しました。
Do you see it?
見えるのかな?
The first bud! I felt such an overwhelming joy when I saw it. Hopefully I can nurture it well...
新芽が出てきました!見た瞬間に圧倒的な喜びを感じました。よく育てられるといいですね…
The most important thing I did in the past month was attend the Nagano Onbashira-sai. Due to Corona Virus restrictions, some of the early rituals were not public unfortunately, but I still got a pretty wonderful experience of it.
今月、最も大事な出来事は長野県の御柱祭でした。コロナの施策として公共になっていない儀式も多かったんだけど、それにしても素晴らしい経験でした。
--Upper Shrine--
The weather was nice and sunny. It wasn't terribly hot, but I did get a very light sunburn on my face since I spent so much time outside during the whole festival!
--上社--
天気は晴れました!そんなに暑くはなかったが、三日間ずっと外で歩き回ったので顔がちょっとだけ日焼けてしまいました~
--Lower Shrine--
I wasn't able to make it to the final day of erecting the pillars, but got to see the procession and movement. The area looked a lot more like a typical festival and I ate a lot of unhealthy food...
--下社--
最終日の御柱建立に行けなかったけど、だいたい行事と柱の動かすことが見えました!下社の行事は上社より祭りっぽい雰囲気がありました。不健康なお菓子をいっぱい食べてしまいました…
This ritual is of very ancient origin and many believe it has
connections to the most ancient kind of religion in the Japanese
archipelago. It truly made me feel in touch with a kind of faith that
has not changed since the Joumon era. ZUN captured this very well in Touhou Fuujinroku ~ Mountain of Faith. Speaking of which, I've been slacking on that game...
この古来の祭りは日本列島の最も原初的な道教や仏教に触れていない信仰と関係があると言われています。縄文時代からずっと変わっていない神と自然との交流を経験している…という感じでした。ZUNが正に東方風神録 ~ Mountain of Faithにそれを忠実に表現できました。風神録と言えば、最近サボっていますね…
I also went to the gokaichou ceremony at Zenkouji in Nagano. There was a Joudo and Tendai procession and I went to the Tendai one because I believe that sect is closer to my philosophical beliefs (and because it was more convenient, lol). During this event, what is said to be the first Buddhist image ever brought to Japan is displayed. Of course, photography is forbidden. I offered a prayer to it, but it was relatively small and set far away, so I didn't get a great look at it. I was still very happy for the experience!
そして、長野市の善光寺にある御開帳に行きました!浄土宗と天台宗の行列がありました。浄土宗より自分の哲学的な思想に近いし、タイミングは便利だし(笑)、天台宗の行列を観に行きました。この行事で、最初に日本列島に持たされた仏像が出されるらしいです。もちろん、撮影は禁止です。その仏像に祈っても、とても小さくて遠く置かれた物でした。それにしても経験できたのは感謝しています!
I'm still just monkeying away my round illustrating my picture and don't really know what I'm doing but I guess the more I work on it the better it will be? Who knows. In any case I find it fun and relaxing to draw cute and sexy girls no matter how bad the drawings are. The hand looks kind of ET-like but hands are always a problem. I'll get back to it and improve later.
またイラストで頑張っています。本当に何をやっているか全く分からないのでただふざけています。これから書き続けば良くなると信じたいです。どうでしょうか。とにかく、下手くそな絵でも可愛くてセクシーな女の子を描くのは楽しい安心です。手はいつもややこしいですね。現在の手はETっぽいけどまた描き直すつもりです。
Also I've been slacking on it, but decided to finally get off my ass and make another "Games That I Want to Be More Known in Japan" video! I finished recording footage so now I'm writing the script. I'm going to keep the game a secret so I can't get too into the nitty-gritty but I really love doing this stuff.
それで、ずっと怠けていたけどまた「日本人に最も知られて欲しいゲーム」動画を作成することにしました!映像の録画が今完了なので脚本を書いています。公開するまでにゲームは秘密なので細部までは言えないけど、洋ゲーです。日本のゲームの中で最も日本人に知られて欲しいものはあるのかな…?
Game-wise, ESP.Ra.De attempts and StarCraft: Brood War campaign continue on... Once I found out how easy of a cheese there was to beat the mission "Emperor's Fall (Ground Zero)" I was pissed because of how much time I spent getting fucked over by those nukes! So it goes. I love how cheesy and over-the-top the Valkyrie voice lines are.
自分のゲーム進行にしては、いつも通りのエスプレイドの1cc目指しとStarCraft: Brood Warのキャンペーンですね!「Emperor's Fall (Ground Zero)」を汚い方法でクリアしました(笑)。そんなに原爆に虐げられた後で恥は全くないです!ヴァルキリーの台詞が受けすぎます!
I'll be watching Galaxy Express 999 for a while but it is still solid. I don't know if the entire show is just going to be stopping on different weird planets without much continuing story, but if it is I really wouldn't mind. All of them have beautiful, beguiling imagery.
これから銀河鉄道999の第40話まで進みました。見終えるのはまだ遠い未来にあるが、面白いのでそれでいいと思います!また続いているストーリー編より話ずつが「今週の変な惑星に留まる」形ですね。それでも好きですけど!きれいで艶やかなイメージに満ちています。
Two rewatches, not in a theater this time unfortunately:
映画二本をもう一度観ました!今回は残念ながら映画館じゃありませんでしたけど…
Journal d'un curé de campagne (1951) by Robert Bresson
Diary of a Country Priest
田舎司祭の日記 (1951) - ロベール・ブレッソン
After watching The Devil, Probably again in the theater, I became curious about these early Bresson films which I haven't seen in a long time. This film is absolutely beautiful and moving, but it's also a lot less of the archetypal Bresson film than I remembered. The content is perfect for his austere, bleak, and reserved style, but this film is very clearly transitional. It doesn't have as many extreme ellipses in narrative, even if it is not a rigidly constructed plot. Its actors have a bit more emotion in their performances, even if they are far from traditional. And its imagery is far more picturesque, "constructed," and glossy in that old French style, even if no shot in it feels excessive. It will never be my favorite Bresson, but I really appreciate this film for many good points that are different from his others.
先、たぶん悪魔がを映画館で観て以来、長い間観ていない初期のブレッソン映画に気になり始めました。この映画が本当にきれいで感動的なんだけど、覚えていたより典型的なブレッソン映画じゃありませんでした。内容はブレッソンの厳めしく、殺風景で質素なスタイルに向いているが、この映画が明らかに過渡的であります。ストーリーはそれほど理解しにくくはないが、物語風ではありません。演技が後期ブレッソンより芝居じみだが、結局とても控えめです。そして、後期ブレッソンより絵画的で、作為的で、詩的リアリズムなりの艶艶とした撮影だが、余計なショットは一つもないです。これは私の一番好きなブレッソン映画にならないと思うが、後期ブレッソン映画にないいい点がたくさんあります!
Иди и смотри (1985) by Элем Климов
Come and See
炎628 (1985) - エレム・クリモフ
I hadn't seen this movie since 2009, but in my reading about Hitler and also certain current events I started remembering this movie and becoming curious. I went back and forth on this movie for a while. When I first saw it, I thought the ending was brilliant and amazingly haunting, but the rest of it seemed bland compared to all the Sokurov films I was watching at the time. Now I realize that I was very wrong on that end! I was too biased to wanting movies with beautiful "still" images at that time. And this film certainly has many of those, but the real brilliance of it is its frenetic, disorienting camera shots that lurch and lunge around. Watching this movie as I first did in bad 2009-era-YouTube quality did not help matters.
There are wonderful WWII movies made by all the countries involved in the conflict, but there are marked differences in their depictions, even outside of the idea of who "won" versus who "lost." I think the main reason for this difference comes in the difference of how the war was experienced. For example, the USA did not experience fighting on its home front (minus Pearl Harbor), so the WWII movies they make are often more broadly heroic and I suppose we could say "sanitized" than others, but the best of them are of course marked by a recognition of the horrors of war and a commitment to peace. In contrast to this are Japanese WWII movies. Japan experienced such massive bombings that the home front was gutted and scarred by the remnants of war. However, the act of being bombed still allows the enemy to be very anonymized. The direct fighting with Americans usually occurred in the South Pacific for the Japanese. As such, Japanese WWII movies are usually marked by strong humanist themes, focusing on widows and orphans in bombed-out cities at the home front and their attempts to live on normally.
But to me, the most fascinating WWII movies are those from Eastern Europe and Russia, because their experience of the war was so unique. This was an area that, over the entire course of the war, received bombardment of Nazi troops and as such got to see the enemy up-close, personally, and in their most filthy humanity. And the result we see of this are that the WWII movies from this part of the world are fierce, merciless, and brutal in their depictions, but also mixed with all the feverish, surreal parts of warfare that someone away from the front could never know about. They are the most dark, warped, and unnerving films about the war, and for that reason I love them the most. And this one undoubtedly deserves its legacy up there with Diamonds of the Night, Ivan's Childhood, The Cranes Are Flying, and The Ascent.
2009年にこの映画を初めて観ました。ヒトラーの伝記を読んでいるし、現在にこの地域が揉め続いているし、もう一度観てみたいなあと思いました。この映画に対してどんな意見をもつか、長い間決められませんでした。初めて観た時、最後の場面が優秀でこれからずっと僕の頭に残っていた。しかし、あの時ソクーロフの映画ばかり観ていたので、ソクーロフと比べれば画像がそんなに特別じゃないなあと思いました。その評価は大間違いでした!!あの時、きれいで静かで絵画みたいな撮影のある映画が好きすぎて、偏見がありました。炎628にもきれいな「スチル」がたくさんあるが、やはりこの映画の醍醐味はスチルだけで伝わらないカメラの眩ませる必死な動き方です。2009年YouTubeで初めて観たので、評価できなかったに違いないと思います。やはりあのクオリティで評価できるわけないでしょう。
第二次世界大戦を中心する映画なら、その紛争に参加した国はいちいちその戦争を題材とした名作を生みました。しかし、その戦争の表現が「勝った」と「負けた」という違いよりも複雑なところに異なります。アメリカだけで銃後が直接に戦争の襲撃を受けなかった(パールハーバーを除けば)ので、アメリカのWW2映画が比較的に楽天的で明るい未来を暗示させる。その意味でアメリカのWW2映画が他の国より「明るい」かもしれないが、やはりその中の名作が戦争の悲劇を恭しい態度で把握します。それに引き替えて、日本の銃後はそれほど恵まれませんでした。しかし、日本の銃後が受けた襲撃はほとんど爆撃になっているので、日本のWW2映画に敵の匿名性が強いです。ほとんどの日本のWW2映画が素晴らしいヒューマニズムのある作品です。例えば、東南アジアの戦域の実戦より、爆撃で破壊された町に住んでいる未亡人や孤児の破られていた日常とその正常を取り戻そうとする話の方が多いです。戦争の恐ろしい人間の費用はいつも重点的です。
でも僕が一番好きなWW2映画はロシアや東ヨーロッパの作品です。なぜなら、この地域はずっとナチスの攻めの矢面に立ったので、歩兵だけではなく、文民も敵の汚らわしい人間性を直接に経験できました。従って、ロシアや東ヨーロッパのWW2映画の表現は猛烈で凄まじいと共に、普段銃後から隠された熱に浮かされるみたいなシュール的な戦争の部分に満ちています。この地域の作品は世界の最も暗くて、歪んだ、怖いWW2映画だからこそ、大好きです。炎628は夜のダイヤモンド、僕の村は戦場だった、戦争と貞操、処刑の丘と一緒に並べるほどの名作だと断然に言えます。
Some nice albums I've been liking...
最近ハマっているアルバムは…
I luoghi del potere (1980) by Art Fleury
Strappado (1987) by Slaughter
The Maztür Nation (1995) by Red Harvest
Lastly, I've been slowly going through one of the big philosophical works of the 20th century:
Sein und Zeit (1927) by Martin Heidegger
Being and Time
And it would be almost incomprehensible to me without Hubert L. Dreyfus's indispensable commentary on it. It is difficult and fascinating stuff. I think, however, that the late Heidegger will be more agreeable to me on the whole from what I've read of it. I hope to read some of his essays on art and poetry after this.
最後に、20世紀哲学の手ごわいジャイアントを克服してみたいと思いました:
存在と時間 (1927) - マルティン・ハイデッガー
Hubert L. Dreyfusの不可欠な解説がなければ分かるのは本当に無理です(笑)。非常にそそられる論文です。しかし、些細な程度の後期ハイデッガーだけ読んだことありますが、後期ハイデッガーの方が僕の思想に近いと思います。存在と時間を読み終えた後でハイデッガーの美学論を読みたいですね。ハイデッガーは「美学」という概念自体を反抗したので、「ハイデッガーの詩や美術についての論文」と言うべきかもしれません(笑)。
2022/05/21
2022/05/21
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